Ciąża

Dieta dla kobiet w ciąży

Wiele przyszłych mam zastanawia się, co powinna jeść kobieta w ciąży. Dieta dla ciężarnych jest kluczowym aspektem podczas spodziewania się dziecka, dlatego warto o nią zadbać i dowiedzieć się nieco więcej na temat zasad jej komponowania.

Różnorodność produktów

Dieta dla kobiet w ciąży powinna przede wszystkim obejmować różnorodne produkty. Dzięki temu możliwe będzie uniknięcie niedoborów pokarmowych, które dość często zdarzają się podczas ciąży. Kobieta spodziewająca się dziecka ma zwiększone zapotrzebowanie kaloryczne, ale także zapotrzebowanie na poszczególne składniki odżywcze. Dlatego powinna zadbać o dostarczanie ich na odpowiednim poziomie z żywnością. Oprócz tego kobieta musi zwracać uwagę na przyrost masy ciała, który nie powinien być ani zbyt duży, ani też zbyt mały.

Produkty zbożowe

Dla kobiety w ciąży produkty zbożowe powinny stanowić główne źródło energii w diecie. Znajdują się w nich tak niezbędne witaminy oraz minerały, ale także błonnik, który ma bardzo duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Warto podczas ciąży wybierać produkty z pełnego przemiału, ponieważ zawartość substancji odżywczych jest w nich wyższa niż w produktach oczyszczonych.

Nabiał

Dieta dla ciężarnych powinna również obejmować nabiał, który jest doskonałym źródłem białka. Oprócz tego znajduje się w nim wapń oraz inne składniki odżywcze, które mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Kobieta spodziewająca się dziecka powinna spożywać trzy lub cztery porcje nabiału każdego dnia. Bardzo dobrym wyborem będzie mleko lub fermentowane produkty mleczne, takie jak jogurt lub kefir. Natomiast warto unikać nabiału z dużą zawartością tłuszczu, takiego jak na przykład tłuste sery.

Mięso

Do diety kobiety ciężarnej warto również włączyć mięso oraz produkty mięsne. Mięso jest doskonałym źródłem białka oraz żelaza, które jest tak istotne na każdym etapie ciąży. Podczas ciąży bardzo często pojawia się anemia, czyli niedobór żelaza. Może powodować liczne problemy zdrowotne, takie jak infekcje dróg moczowych i nietrzymanie moczu w ciąży, a także niską masę urodzeniową dziecka oraz ryzyko przedwczesnego porodu. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie spożywanie każdego dnia około dwustu gramów chudego mięsa.

Owoce i warzywa

Owoce i warzywa to bardzo ważne produkty w jadłospisie, dlatego dieta dla kobiet w ciąży również powinna uwzględniać ich spore ilości. W warzywach i owocach można znaleźć liczne witaminy oraz minerały, ale także antyoksydanty oraz błonnik. Warzywa i owoce powinny stanowić podstawę diety każdej ciężarnej. Warto je spożywać w surowej postaci, ponieważ wtedy bogactwo ich składników odżywczych jest największe. Dobrze jest również zadbać o różnorodność produktów, ponieważ w każdym owocu i warzywie znajduje się inna kompozycja składników odżywczych.

Ograniczenie tłuszczów

Żywienie w ciąży jest bardzo istotną kwestią, dlatego warto o nie w szczególny sposób zadbać i wykluczyć z diety produkty z dużą zawartością tłuszczów. Dotyczy to przede wszystkim tłuszczów trans, które nie mają pozytywnego wpływu na stan zdrowia. Warto stawiać na zdrowe źródła tłuszczów, takie jak przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe. Wśród polecanych produktów wymienia się oliwę z oliwek, a także awokado.

Unikanie cukru

Podczas ciąży powinno się zadbać także o unikanie nadmiernej ilości cukru w diecie, ponieważ substancja ta może mieć negatywny wpływ na organizm. Oprócz tego zbyt duża ilość cukru w diecie może również powodować nadmierny przyrost masy ciała w ciąży, który nie jest pożądany ze względu na zdrowie. Cukier nie dostarcza żadnych składników odżywczych, dlatego nie ma powodu, aby go spożywać w nadmiernych ilościach.

Ograniczenie soli

Dieta dla ciężarnych nie powinna zawierać w swoim składzie również nadmiernej ilości soli. Nadmiar soli może powodować nadciśnienie tętnicze oraz obrzęki, co jest bardzo problematyczne podczas ciąży. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie wybierania produktów o mniejszej zawartości soli, a także ograniczenie dosalania potraw. Oprócz tego podczas ciąży warto unikać produktów wysoko przetworzonych, takich jak fast foody oraz słone i słodkie przekąski.

Rezygnacja z alkoholu

Obowiązkowym elementem diety w ciąży jest rezygnacja z alkoholu, który może w bardzo negatywny sposób wpłynąć na rozwijający się płód i może spowodować liczne wady rozwojowe. Żywienie w ciąży może mieć wpływ na przyszłość dziecka, dlatego jest tak ważne. Oprócz tego warto ograniczyć picie mocnej kawy i herbaty, ponieważ kofeina i teina w nadmiernych ilościach mogą komplikować przebieg ciąży i porodu. Korzystnym rozwiązaniem będzie na przykład picie ziołowych herbatek.

Jakie są przyczyny porodu po terminie? Dowiedz się z artykułu https://mediprint.pl/porod-po-terminie-przyczyny/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.